Forside » Køb tidsskrifter og artikler » 2012-1 Tidsskriftet Specialpædagogik

2012-1 Tidsskriftet Specialpædagogik

kr.0.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Kommentar nr. 2012-1

    Vi lever ikke, hvis ikke vi bliver købt

    Vi skriver 2012, og tidsskriftet Specialpædagogik har meget at glæde sig over.

    Først og fremmest glæder vi os over at være kommet godt i gang med et udvidet samarbejde med Danmarks Lærerforening, Folkeskolen og Folkeskolens nye medier.

    Måske har I allerede været inde på folkeskolen.dk under de faglige netværk og fundet ’Specialpædagogik’. Her kan I følge med i og selv deltage i debatten om specialpædagogik, og I kan dele viden og erfaringer med hinanden. Netop det, som nærværende tidsskrift i mange år har haft som formål.

    Det har vi stadig, sammen med formidling af forskningsdokumenteret viden. Vi udkommer også stadig med seks numre om året fyldt med artikler om de helt specielle emner, som specialpædagogiske udøvere har brug for at orientere sig om.

    Det tager lang tid at producere et tidsskrift. Fra vi modtager vores artikler til tidsskriftet dumper ned i postkasserne til læserne, kan der ofte gå op til seks måneder. Slet ikke tidssvarende, og så dog.

    Vi holder fast i, at det trykte medie har holdbarhed og anvendelighed, når der er brug for fordybelse, tilbagevenden, understregning og nydelse af tekst og billeder. Men informationer og viden forandrer sig hele tiden i komplekst samspil mellem formidlere og konsumenter.

    Vi vælger at trykke det, som langsomt kan bidrage til fordybelse og eftertanke og dermed være med til at befordre kvalitative handlinger, og så opfordre jer til selv at være med til at formidle og debattere både på ’specialpædagogik’ og hos os. Jeres
    holdninger og viden vil komme både jer og de mennesker, I arbejder med, til gode.

    At formidle noget, som vi gør det her i vores tidsskrift, er ikke gratis. Vi lever ikke, hvis ikke vi bliver købt. Den bevidsthed har vi med os. Vi vil gerne nå ud til alle, der har brug for vores formidling: småbørnsundervisere, børneundervisere,
    voksenundervisere og studerende.

    Derfor udstillede tidsskriftet i november 2011 på BogForum. Vi havde mange besøgende og fik rigtig mange gode samtaler med undervisere, forældre og et par forskere, som også fandt vej til os. Vi fik også 24 nye abonnenter, hvilket vi er rigtig glade for, så hjertelig velkommen til jer.

    Vi har indgået aftale med Stibo Zone, som nu producerer vores tidsskrift. Sammen med Stibo arbejder redaktionen på at forny tidsskriftets design og layout, således at det fortæller lidt mere om vores budskaber og får lidt mere blikfang. Det kommer til at ske i 2012.

    Det nummer, du sidder med her, er i princippet to små temaer, et om inklusion og et om unge i det specialpædagogiske system. Artiklerne favnes af den indledende artikel om emotionel kommunikation. Emotioner forstås som et kropsligt
    fænomen, der kommer til udtryk ved fysiologiske ændringer i kroppen, mens følelser også inddrager den tænkning, disse ændringer er et udtryk for.

    Mennesker, hvis sprog er læderet eller mangelfuldt, har glæde af at blive spejlet og anerkendt ved efterligning af deres kropslige kommunikation – lige som den verbale spejling er et middel til anerkendelse i det pædagogiske arbejde med børn og unge, som er i konfliktfyldte situationer.

    Inklusion er jo ideologisk og lovmæssigt funderet.

    Vi hører historien igen – men på en ny måde i artiklen om relation mellem lærer og elev, og i en anden artikel får vi indsigt i, hvordan man på Asgårdsskolen helt konkret arbejder med inklusion af alle elever.

    Rigtig god læselyst.
    Mette Friderichsen ■