Fra 2006-2 Handicapperspektiver og social integration
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Hans Nørgaard, viceforstander og synskonsulent, Synscentralen i Storstrøms Amt
Handicapperspektiver og social integration
Elever med nedsat synsfunktion gennemfører folkeskoleforløbet med
faglige resultater, der i gennemsnit ligger inden for normalområdet.
Det sker på trods af, at der ofte i skole- og forældrekredse er bekymring for, at ikke mindst elever, der er blinde eller stærkt svagsynede, får problemer med det faglige.
Undervejs i skoleforløbet viser det sig imidlertid ofte, at vanskelighederne opstår på det sociale felt, idet børn med nedsat syn møder større vanskeligheder end fuldt seende børn, når de indgår i de sociale processer i både undervisningen og i frikvartererne.
Ikke mindst i pubertetsårerne er det tydeligt. Dette er belyst i konferencer og debatfora, samt gennem bogudgivelser (Christensen et al. 2002, Nielsen & Rees 2002).