Fra 2014-2 Marte meo som inklusionsmetode
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Lene Jakobsen, Pædagogisk udviklingsvejleder og marte meo-supervisor PPR Køge
Marte meo som inklusionsmetode
“Man kan ikke lære et menneske
noget; man kan kun hjælpe det
til at opdage, hvad det har i sig.”
Galileo Galilei 1564-1642,
italiensk fysiker og astronom
Med ovenstående citat kunne marte meo-metoden i al sin enkelhed sammenfattes. Alligevel vil jeg nu vove mig ud i at bruge lidt flere ord på en beskrivelse af metoden.
Jeg vil i denne artikel præsentere marte meo-metoden belyst med praksiseksempler, når vi taler om konsultativ intervention i forhold til inkluderende læringsfællesskaber.
Da metoden anvendes i en relationel kontekst, definerer jeg fællesskabsbegrebet således; ”at flere personer er fælles om noget bestemt” (www.leksikon.org).
Hvad inklusion angår, vil jeg her nøjes med at forholde mig til begrebet som et vilkår i mit arbejde med det ene ærinde at kigge på, hvordan marte meo som metode kan anvendes i konsultativt arbejde med inklusionsprocesser.