Fra 2015-1 Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbejde mellem psykologien og psykiatrien
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Bjørn Hamre, skoleforsker, adjunkt, institut for uddannelse og pædagogik, Aarhus universitet
Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbejde mellem psykologien og psykiatrien
Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning.
Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen?
Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interview med psykologer, der arbejder i Børne- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.