Fra 2020-2 Co-teaching og inklusion
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Micki Sonne Kaa Sunesen, Ph.d.
Co-teaching og inklusion
Denne artikel formidler forskningsresultater omhandlende brugen af co-teaching som inkluderende praksis i folkeskolen (Sunesen, 2020a).
Resultaterne peger på, at co-teaching har et klart potentiale i forhold til de udfordringer, som mange professionelle oplever i forbindelse med inklusion, dvs. at planlægge, udføre og evaluere undervisning for en bredt sammensat elevgruppe.
Artiklen udfolder disse potentialer fra fire perspektiver: Et elevperspektiv, et lærer- og pædagogperspektiv, et lederperspektiv og et støttesystemperspektiv.
Analysen fokuserer på oplevelses- og beskrivelsesdimensionerne hos disse aktører, dvs. hvad disse fire aktørgrupper oplever og beskriver potentialet i co-teaching er – set i forhold til arbejdet med inklusion i folkeskolen. Artiklen henvender sig således til alle, som har interesse i inkluderende pædagogisk praksis i grundskolen.