2008-2 Tidsskriftet Specialpædagogik
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kommentar nr. 2008-2
Specialpædagogik og basisviden
Specialpædagogikkens domæne er langt og bredt. Intet er for kuriøst – for simpelt, for utraditionelt, for spektakulært, for… Sådan kunne jeg fortsætte. Kun fantasien sætter grænser for de pædagogiske ideer, der kan markedsføres til støtte for det enkelte barns faglige, personlige og sociale udvikling inden for det specialpædagogiske felt.
Tidens trend sætter sine spor også inden for specialpædagogikken.
Generelt er tidens pædagogiske mantra ”anerkendelse”: Se mennesket i barnet, styrk dets følelse af suverænitet og lær det at stole på egne ressourcers muligheder samt at bede om det, andre kan støtte med.
Ganske nyttig – og helt uundværlig læring, men skal denne lære give udbytte, må der tilføjes en god portion næring i form af velkomponeret og veltilrettelagt basisviden, så fundamentet for den videre udvikling bliver velkonsolideret.
Tilegnelse af basisviden skal sædvanen tro matche den enkelte persons forudsætninger for læring. Det er her, det specialpædagogiske univers skal slå igennem med al dets mangfoldighed af tilrettelæggelsesmuligheder. Basisviden – det er den viden som beskriver alle tings faktum i begreber, symboler og modeller m.v., og som kan gøres til genstand for videre udforskning.
Det vil sige de byggestene, der som puslespilsbrikker kan sættes sammen, så de giver helhedsindsigt. Afgræns hellere basisområderne og giv overskuelig og sikker viden i håndterbare størrelser. Basisviden ændrer sig aldrig, den vil altid være forudsætningen for det, der skal bygges ovenpå. Det kan være, at nogle sammensætninger går af mode og andre trends bliver aktuelle, men basisviden vil i alle henseender være forudsætningsmateriale for tilegnelse af nye indsigter.
Det gælder også inden for det specialpædagogiske felt. Vi skal i specialpædagogikken værne om, at de mennesker vi får i vor varetægt, bliver udstyret med den fundamentale basisviden, som kan give indsigt og dermed sikkerhed for videre udvikling.
Giv god, solid basisviden i små doser, så eleverne med stolthed over deres indsigter kan opleve sig anerkendt i samvær med andre.
I denne udgave af Tidsskriftet Specialpædagogik har vi samlet en række artikler, der hver på deres felt belyser undervisningens basisfag med de forudsætninger, der skal til for at opnå sikker og indsigtsfuld viden.
Rigtig god læsning.
Ulla Clausen