2008-4 Tidsskriftet Specialpædagogik
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kommentar nr. 2008-4
Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse
Forventningerne er store, erfaringerne blandede og virkeligheden ganske broget.
Det er den nye ungdomsuddannelse – Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) – der er tale om. På den ene side byder den nye lov 564 på muligheder for en gruppe unge, som ikke tidligere havde mulighed for at få en tre årig ungdomsuddannelse.
På den anden side sker der det ret forudsigelige, når en ny lov skal praktiseres: Man opdager mangler og huller, og der er lov 564 ikke nogen undtagelse.
Kommunerne oplever, at der ikke er sendt tilstrækkeligt med økonomiske ressourcer efter loven, så grundlaget for at gennemføre det ønskede antal forløb ikke kan indfries. Brugerorganisationer og systemvogtere peger på, at den nye lov ikke må medføre, at de i forvejen eksisterende ungdomsuddannelser bruger STU til at udskille elever, der ikke lige passer ind i systemet.
I en tid med fokus på ligestilling og ligeværd, kan det også forekomme mærkværdigt, at man skal visiteres til den nye ungdomsuddannelse, og at STU ikke er en SU-berettiget uddannelse.
Men intentionerne i loven er gode, og der findes i dag allerede gode eksempler på, hvordan den nye ungdomsuddannelse kan praktiseres, som det også fremgår af dette særnummer af Tidsskriftet Specialpædagogik. Særnummerets artikler om STU er suppleret med tre artikler, som alle ser kritisk og konstruktivt på de specialpædagogiske indsatser i skolesystemet.
Alt sammen er spændende læsning, så god fornøjelse!
Helga Gaardmand & Hans Nørgaard