2024-1 Tidsskriftet Specialpædagogik
kr.98.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kommentar nr. 2024-1
Magtanvendelser, digital afhængighed og dialogisk pædagogisk vejledning
Velkommen til nummer 1/2024, hvor vi præsenterer tre artikler:
Anni Mortensen og Charlotte Thomsen formidler i deres artikel ”En neuropædagogisk tilgang udvikler specialpædagogikken – Fra konsekvens til relation” et Design-Based Resarch projekt over fem år, på baggrund af magtanvendelser i specialklasser. Med en neuropædagogisk tilgang og kulturændring fra konsekvens til relations- og ressourceorienteret tilgang på eleverne, formidles virkningen for elever, lærere, pædagoger og det generelle teamsamarbejde. Et modigt projekt – synes jeg. Og særdeles nødvendigt. Fagprofessionelle, som møder behovet for magtanvendelser i deres arbejde, burde i langt højere grad tilbydes bæredygtige løsninger. Det er ikke kun et pædagogisk anliggende, lige så meget et etisk. Og organisatorisk.
Ib Hedegaard Larsen beskriver og diskuterer i artiklen ”Digitaliserings betydning ud fra et neuro-psykologisk perspektiv” hvordan digital afhængighed kan påvirke hjernen biologisk og sætter det i sammenhæng med den stigende digitalisering indenfor alle sfærer – ikke kun børns, men hos os alle. Jeg synes hans artikel er tankevækkende, med tanke på den omsiggribende digitaliseringsiver, vi er vidne til, og er deltagere i. Men jeg aner en stigende kritisk refleksion, og til dette er det velkomment med neuro-psykologiske perspektiver på problematikken.
Ole Løw formidler med artiklen ”Dialogisk pædagogisk vejledning i skolen” et dialogisk perspektiv på, og en dialogisk model for vejledning i pædagogiske kontekster til skolens ressourcepersoners vejledningsrepertoire. Løw formår at inkludere mange teoretiske perspektiver på en særdeles kompleks problematik, og præsenterer sit bud på en model som omfavner kompleksiteten og formidler tilgangen letforståeligt.
Alle tre artikler er tankevækkende på hver sin vis og jeg håber, at de vil bringe viden, som kan komme til gavn. Godt forår og god læselyst fra redaktionen!