2025-1 Tidsskriftet Specialpædagogik
kr.98.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kommentar nr. 2025-1
Fagprofessionelles samarbejde, pædagogers arbejde med seksualitet samt ableisme
Velkommen til nummer 2025/1.
Dette nummers tre artikler har et fælles tema: De fagprofessionelles arbejde. Fra samarbejdet om inkluderende fællesskaber til, hvordan seksualitet håndteres af pædagoger på et botilbud og et børne- ungehjem til, hvordan en nytænkning med ableisme-rammen kan give et bedre afsæt for en inkluderende specialpædagogik.
Else Skibsted, Mette Molbæk og Merete Munkholm præsenterer i artiklen ”Fagprofessionelles samarbejde om inkluderende fællesskaber – resultater fra et følgeforskningsprojekt” muligheder og barrierer i de fagprofessionelles samarbejde om at skabe og udvikle inkluderende fællesskaber i skole og dagtilbud.
Anne Thomsen, Maria Kristjansen og Zerina Marianna Gorell undersøger på baggrund af to bachelorprojekter i artiklen ’Det handler jo om hele historien om seksualitet. Om skyld og skam og alt det, der er inde over der…’ pædagogers arbejde med temaet ‘seksualitet’, der findes både udfordrende og tabubelagt.
Janus Lybro præsenterer begrebet Ableisme og diskuterer behovet for en ny kritisk-refleksiv tilgang hos lærere med artiklen ”Ableisme – en ny analytisk ramme for inkluderende specialpædagogik?”. Der lægges op til, at Læreruddannelsens nye undervisningsfag i specialpædagogik bør være afsæt for en sådan nytænkning, hvor ableisme-rammens analytiske fokus kan være en vej hertil.
Med ønsket om god læselyst og spirende forår fra redaktionen.