Fra nr 2023-2 Fællesskabende fagdidaktisk model – Når fællesskab og faglighed får lige vilkår
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kit Stender Petersen, lektor, Ph.d. Professionshøjskolen Absalon
Fællesskabende fagdidaktisk model
– Når fællesskab og faglighed får lige vilkår
I denne artikel vil jeg vise, hvordan vi med en ny didaktisk model kan sætte fokus på både fællesskab og faglighed, når der planlægges undervisning i folkeskolen. Modellen henvender sig til både undervisning indenfor det almene- og det specialpædagogiske felt og omdrejningspunktet er sammenhængen mellem på den ene side deltagelses-muligheder og fællesskab og på den anden side fagfaglighed og læring.
Artiklen indledes med et nedslag i, hvad vi allerede ved om fællesskabende didaktikker, samt hvorfor jeg i denne artikel udvider begrebet til at hedde fællesskabende fagdidaktikker. Herefter præsenteres og udfoldes modellen og den afprøves gennem et caseeksempel fra praksis.