Fra 2007-2 CARPE DIEM – grib dagen og dens muligheder Børn med ADHD fra forståelse – gennem anerkendelse – til selvværd
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Inger Mertz, lærer, pædagogisk diplomuddannelse i psykologi, Århus
CARPE DIEM – grib dagen og dens muligheder
Børn med ADHD fra forståelse – gennem anerkendelse – til selvværd
Denne artikel tager sit udgangspunkt i min afsluttende opgave i forbindelse med min pædagogiske diplomuddannelse i psykologi fra DPU/JCVU i Århus sommeren 2005.
I nævnte forbindelse dannede et ugentligt samvær med en lille gruppe af børn med ADHD sammen med mit teoretiske ståsted grundlag for en analyse af og diskussion om, hvordan man som lærer kan være med til at udvikle og styrke selvværdsfølelsen hos børn med ADHD.
Det skal nævnes, at der ikke herværende er speciel fokus på den kognitive tilgangsvinkel, som har givet og giver gode resultater, og som er velbeskrevet.
I stedet vil jeg på baggrund af en neuropsykologisk forståelse for børnenes problemer anlægge et systemisk og eksistentielt læringsteoretisk perspektiv.
Det skal understreges, at der ikke er tale om en erstatning
for den kognitive tilgangsvinkel, snarere om et supplement til denne.
Endvidere argumenteres der ud fra de netop nævnte teoretiske forholdemåder for, hvorfor den kognitive tilgangsvinkel hverken kan eller bør stå alene.