Fra 2008-5 Det multimodale læringsrum belyst ud fra en neurobiologisk forklaringsmodel
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Carsten Reidies Bjarkam, læge, lektor, PhD., ved Neurologisk Afdeling, Anatomisk Insitut, Århus Universitet
Det multimodale læringsrum belyst ud fra en neurobiologisk forklaringsmodel
Det multimodale læringrum, dvs. en indlæringsramme baseret på læring via stimulation af flere sansekanaler, er ikke nødvendigvis for den enkelte specifikke elev en bedre læringsvej end unimodal indlæring.
Men med afsæt i min daglige undervisningpraksis af voksne (lægestuderende) i hjernens opbygning og funktion, og ud fra viden om sidstnævnte forhold, vil jeg nedenfor søge at belyse hvorfor, det multimodale læringsrum via sin stimulation af flere sansesystemer kan øge sandsynligheden for indlæring i hele gruppen og hæve læringsniveauet hos den enkelte.
Key words: associationscortex, cortex cerebri, cerebralt informationsflow, heteromodale hjernebarksområder, unimodale sensoriske hjernebarksområder.