Fra 2008-6 Friluftsliv og specialpædagogik
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Tine Soulié, Cand.scient. i idræt, lærer, idrætskonsulent, Handicapidrættens Videnscenter
Friluftsliv og specialpædagogik
Skovtur eller specialpædagogik?
Mange lærere, terapeuter og pædagoger finder naturens rum velegnet som arena for specialpædagogisk virksomhed og – undervisning. Men hvorfor bruge tid og ressourcer på at flytte sig ud i skoven, på havet, engen, søen, fjeldet, når det er meget lettere at blive på institutionen?
Er der, som kritikere og tvivlere påpeger, blot tale om en hyggelig skovtur og dejlig tidsfordriv med evt. mulighed for indtagelse af varm kakao og bålstegte skumfiduser, eller kan der i virkeligheden være tale om velovervejet professionel specialundervisning? Hvad er det for kvaliteter, man kan finde i naturens rum, som kan anvendes i det specialpædagogiske arbejde?
Som indledning til artiklen vil jeg definere de begreber, der beskriver feltet. Herefter vil jeg først nævne nogle eksempler på praksiserfaringer efterfulgt af teoretiske perspektiver, der kan være med til at forklare eventuelle sammenhænge mellem friluftsliv og læring.
Dernæst vil jeg give eksempler på beskæftigelsesmuligheder for personer med funktionsnedsættelser.
Endelig vil jeg liste en række muligheder op for at søge yderligere informationer.