Fra 2008-6 Kropslig viden i udeskolen
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Theresa S. S. Schilhab, lektor, forskningsleder for Neurovidenskabelig Forskningsenhed, Institut for Læring, Aarhus Universitet
Kropslig viden i udeskolen
Denne artikel handler om kropslig viden fra to perspektiver. Det første perspektiv analyserer kropslig viden i egenskab af de roller, den spiller for menneskelig viden.
Fokus er på de vidensprocesser, som vi dagligt anvender, der kun er mulige, fordi vi har kropslig viden. Det andet perspektiv analyserer kropslig viden som årsag til og medspiller i den sproglige viden.
Fokus er her på det forhold, at sproglig viden i høj grad hviler på kropslig viden for overhovedet at blive etableret.
Påstanden er, at kropslig viden udgør en essentiel faktor i den sproglige viden, og det i en sådan grad, at den slet ikke ville kunne blive opbygget uden den kropslige viden.