Fra 2011-3 Sprogproblemer og negativ social arv kan brydes med tidlig indsats – en finsk ghettobørnehave viser hvordan En finsk afstikker i ”LUDVI”-projektet
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Frans Ørsted Andersen, lektor, ph.d. på Center for Grundskoleforskning/DPU / Aarhus Universitet og praktikanterne, Gitte Højfeldt og Sara Nordvik
fra Københavns Universitet
Sprogproblemer og negativ social arv kan brydes med tidlig indsats – en finsk ghettobørnehave viser
hvordan
En finsk afstikker i ”LUDVI”-projektet
Finland har efterhånden lige så mange tosprogede børn og unge som Danmark, men noget tyder på (fx PISA-undersøgelserne), at børn og unge fra de finske ghettoinstitutioner klarer sig bedre end tilsvarende børn og unge fra de andre nordiske lande. Hvorfor mon?
I denne artikel vil vi via casestudier på en finsk børnehave i Vuosaari (ghettolignende forstad i Helsinki) opstille nogle mulige svar og samtidig give et indblik i finsk børnehavepædagogik, der lægger stor vægt på tidlig sprogtræning.
Nordisk forskning vedrørende netop betydningen af tidlig sprogtræning vil blive præsenteret i artiklens indledning.
Forfatterne har haft tilknytning til det danske LUDVI-projekt i Køge kommune, der netop har fokus på betydningen af tidlig sprogtræning for tosprogede børn.