Fra 2011-4 Baggrunde og forudsætninger for udvikling af specialpædagogikken i folkeskolen
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Brian Degn Mårtensson, afdelingsleder, foredragsholder m.m.
Baggrunde og forudsætninger for udvikling af specialpædagogikken i folkeskolen
I en tid hvor inklusion og integration af specialpædagogikken i det normalpædagogiske
system står højt på dagsordenen, er det relevant at diskutere, hvordan vi arbejder med udvikling af både normal- og specialområdet i folkeskolen.
Vil vi anvende sprog og metoder fra det private erhvervsliv, vil vi lade formiddagsbladene diktere udviklingen, eller vil vi arbejde ud fra en konkret analyse af specialpædagogikken i relation til det omgivende samfund? Hvorledes kan vi forholde os til de skiftende politiske påvirkninger, som både folkeskolen og specialpædagogikken udsættes for?
I artiklen forsøger jeg at pege på nogle tidstypiske problemstillinger, der fylder meget i debatten om skolens pædagogiske virke.
Dette med et særligt fokus på de forhold, der traditionelt ikke medtænkes i pædagogiske diskussioner, men i denne forfatters optik alligevel har stor betydning for, hvordan pædagogik kan udføres.
Vi kan nemlig ikke ignorere, at nye tider er på vej og må derfor samtidigt erkende, at vi nok ikke kan fortsætte med at gøre, som vi altid har gjort.