Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra 2011-4 Lydbilledlæsning på en folkeskole i 0. og 1. klasse samt i specialundervisning

Fra 2011-4 Lydbilledlæsning på en folkeskole i 0. og 1. klasse samt i specialundervisning

kr.0.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Birgit Hejbøl, læsevejleder og funktionslærer, Nordre Skole, Svendborg

    Lydbilledlæsning på en folkeskole i 0. og 1. klasse samt i specialundervisning

    Mine forudsætninger I min egenskab af læsevejleder og funktionslærer for specialundervisningen var jeg på kursus i lydbilledlæsning ved Jesper Ege, Byhaveskolen, Svendborg.

    Jeg fandt denne tilgang til læring af den skriftsproglige kompetence optimal, da den tager udgangspunkt i det for børnene kendte, nemlig det talte sprog. Derved bliver den således en brobygger til det nye, det læste og skrevne sprog. Eleverne skal kun koncentrere sig om og forholde sig til lyd og form, ikke til navnet.

    Jesper Ege spurgte, om jeg i et samarbejde mellem Byhaveskolen og Nordre Skole ville være med til at indføre lydbilledlæsning i en normal 0. kl. for at se, om der var nogen virkning på deres læselyst og deres faglige kunnen.

    Da både min leder og 0. klasselæreren og jeg var positive over for ideen, blev dette spændende samarbejde sat i værk.