Fra 2011-6 Kooperativ læring i et inklusionsperspektiv
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Anne Marie Østergaard, master i specialpædagogik udviklingskonsulent for inklusion i Ringsted kommune og Grethe Kjær Jacobsen, master i specialpædagogik og konsulent for dansk og skoleudvikling i Køge Kommune
Kooperativ læring i et inklusionsperspektiv
Denne artikel handler om, hvordan kooperativ læring kan understøtte skolens aktuelle dannelses- og uddannelsesmæssige opgaver for alle. Opgaver som i dag er underlagt fordringen om inklusion.
Især for elever i læringsvanskeligheder og elever i udsatte sociale positioner er det afgørende, at netop disse gives optimale muligheder for at udvikle sociale, samarbejdsmæssige og personlige kompetencer i sammenhæng med den faglige læring.
Dette skal ske med en samfundsmæssig inklusion for øje, uagtet om de søges inkluderet i almene læringsmiljøer eller modtager undervisning i et specialiseret tilbud.