Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra 2012-4 Englegårdskolens arbejde med de æstetiske læreprocesser

Fra 2012-4 Englegårdskolens arbejde med de æstetiske læreprocesser

kr.0.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Pernille Ryhl-Svendsen, lærer, Englegårdskolen, Hersnap Bygade 14, Dalby, Fyn

    Englegårdskolens arbejde med de æstetiske læreprocesser

    På den selvejende institution Englegårdskolen, der blev stiftet af Ilse Plato og Bruno Rasmussen i 2001 og i dag ledes af Joakim Holmer, har 10 elever deres daglige behandling og skolegang.

    Englegårdskolens primære målgruppe er normalt begavede børn og unge, der pga. gennemgribende udviklingsforstyrrelser, omsorgssvigt m.v. har svære indlæringsvanskeligheder og relationsforstyrrelser.

    De har svært ved at se sammenhænge, forvalte følelser, adfærd samt overskue at indgå i socialt samspil.

    Grundtanken i vores pædagogiske virke er, at vanskelighederne skyldes skader og blokeringer i sanseapparatet. En bearbejdning af disse traumer forudsætter et direkte arbejde med sanserne.

    Da eleverne ofte er meget garderede og har stærkt udviklede forsvarsstrategier, er legende og sansende tilgang en god vej ind.

    Som det centrale værktøj arbejder vi med æstetiske læreprocesser. Al undervisning og praktiske læreprocesser tilrettelægges således, at eleven stimuleres til at forholde sig sansemæssigt til sine oplevelser, handlinger og refleksioner. Sansestimuli samles til meningskabende helheder – sans og samling.