Fra 2012-5/6 Fællesskaber for Alle, Aarhusmodellen
kr.0.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Stine Clasen, Konsulent, Århus
Fællesskaber for Alle, Aarhusmodellen
Udgangspunkt
På det helt store lærred er der på en lang række områder brug for nye paradigmer og nye handlinger. På sundhedsområdet, på finansområdet, på klimaområdet og ikke mindst på det pædagogiske område.
Vi er i folkeskolen, daginstitutionerne og klub- og fritidsområdet en del af en global bevægelse hen imod større sammenhængskraft, større bæredygtighed og mere kraftfulde og forpligtende tilhørsforhold.
For at kunne imødekomme udviklingen på de globale temaer, er det nødvendigt at skabe nogle fællesskaber, der både kan og vil.
Politisk blev det for nogle år siden meldt ud, at skolen skulle kvalificere sig til at være mere inkluderende. Segregering til specialforanstaltninger i et omfang, som det hidtidige, er ikke bæredygtigt, hverken etisk eller økonomisk.
Alle har brug for at høre til. Alle har brug for at indgå i fællesskaber, hvor de har en betydning, hvor de forventes at bidrage, og hvor de bliver hørt og set som dem, de er. Og som dem, de kunne blive, i de rette vækstbetingelser.