Fra 2013-3 Uddannelse til alle er et pædagogisk anliggende
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Thomas Szulevicz, Cand. Psych., PhD i pædagogisk psykologi, adjunkt i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet
Uddannelse til alle er et pædagogisk anliggende
I Danmark har vi igennem en årrække haft en uddannelsespolitisk vision om, at 95 % af alle unge fra en ungdomsårgang inden 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Denne vision har medført et massivt fokus på, hvorledes vi får flere unge til at gennemføre et ungdomsuddannelsesforløb.
Det paradoksale er imidlertid, at vi på trods af dette betydelige fokus har oplevet, at den såkaldte restgruppe – andelen af unge, som ikke gennemfører en ungdomsuddannelse – har ligget stabilt på omkring 20 % siden 1990erne (Hansen, 2009).
I denne artikel vil der blive argumenteret for, at restgruppeproblematikken primært er et pædagogisk anliggende, og at restgruppeproblematikken bl.a. har vist sig vanskelig at løse, fordi store dele af den eksisterende uddannelsestænkning er funderet i en uhensigtsmæssig kognitivfunktionalistisk læringsantagelse.