Fra 2014-1 ”Jeg tør ikke sige hvad jeg rigtigt føler og tænker” – Plenummøder til diskussion
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Ditte Dalum Christoffersen, ph.d .-studerende og Kit Stender Petersen, ph.d.-studerende
”Jeg tør ikke sige hvad jeg rigtigt føler og tænker” – Plenummøder til diskussion
Når der er rod i relationerne i en klasse, når der er konflikter eller i værste fald mobning, vil langt de fleste lærere og pædagoger (her samlet under fællesbetegnelsen fagvoksne) gøre alt, hvad de kan for at hjælpe med at løse problemerne.
Det er ikke ukendt for de fagvoksne, at der ofte er børn, der bliver ulykkelige, vrede eller bange hvis der er for meget uro i det sociale liv i klassen, og at denne uro kan fjerne fokus fra især lærerens kerneopgave – nemlig den faglige undervisning og læring.
Når fagvoksne opdager at der er ’uro’ mellem børnene, er der mange måder at gribe ind på.
I denne artikel er vi optagede af de møder, den fagvoksne kan etablere, og på hvad man bør være særligt opmærksom på, når der etableres og holdes disse møder.
Især er der fokus på de udfordringer der kan opstå, når der etableres plenummøder og på nogle af de negative konsekvenser, der kan følge i kølvandet på disse. Konsekvenserne kan være mange, og ofte kan det være svært som fagvoksen at få øje på dem, da børn kan være dygtige til at skjule deres reelle meninger, følelser og holdninger, hvis de er truet på fællesskabet.