Fra 2014-2 Bevægelse som pædagogisk redskab i inklusionsarbejdet
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Birgitte Møs, Bevægelseskonsulent i BUF, KK og støttepædagog, Mathilde Sederberg, Lektor UCC Pædagoguddannelsen Nordsjælland
Bevægelse som pædagogisk redskab i inklusionsarbejdet
Med den nye folkeskolereform er der lagt op til, at både pædagoger og foreninger skal spille en større rolle i skolen.
Med denne artikel sætter vi fokus på pædagogers nye rolle – både i samarbejde med lærere og foreningsfolk, samt på hvilke potentialer og dilemmaer, der kan være forbundet med dette i forhold til inklusionsopgaven.
Motion og bevægelse har fået en større rolle i den nye folkeskole, og vi retter blikket mod, hvordan pædagoger kan byde ind i dette rum som reflekterende praktikere for at skabe en sammenhæng mellem bevægelse, læring og inklusion.
I denne artikel er vores opmærksomhed på pædagogers alsidighed inden for bevægelse og inklusion, hvor fokus er på pædagogikken før idrætten.
I disse år satses der meget på tværprofessionelt samarbejde omkring børn i udsatte positioner, hvor helhedstænkning, vidensdeling og -indsamling er væsentlige komponenter i inklusionsarbejdet, og hvor pædagogers faglighed er tillagt en stor rolle.
Muligheden for at inddrage foreningslivet i skolen er et spændende perspektiv, og vi håber, at der vil være fokus på, hvordan foreningslivet kan klædes på til at deltage i arbejdet med fx bevægelse i samarbejde med pædagoger og lærere, for at sikre at blikket på inklusion og pædagogik fastholdes i arbejdet med fx bevægelse.