Fra 2014-3 Inklusion – for elevernes skyld
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Micki Sonne Kaa Sunesen, kandidat i pædagogisk psykologi og phd. studerende og Karina Mathiesen, konsulent ved Center for medieret læring og inklusion
Inklusion – for elevernes skyld
Der er taget en politisk beslutning om, at folkeskolen skal være inkluderende,
og det er nu skolernes opgave at udføre denne politiske beslutning.
Hovedargumentet for, at inklusion overhovedet er på dagsordenen, er børnenes ret til at være en del af et læringsfællesskab inden for rammerne af et alment læringsmiljø (Undervisning, 1997).
Men paradoksalt så ses der i forskningen som i mediedækningen af inklusionsprocesen et iøjnefaldende fravær af elevernes perspektiv, dvs. børnenes oplevelse af at være en del af en inkluderende skole.
Vi vil derfor i denne artikel anskue inklusion set fra elevens perspektiv og give en mulighed for at få et glimt af, hvordan elever, som møder hindringer for læring og deltagelse i folkeskolen, oplever deres skoledag.