Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra 2015-4 Sprogstimulering af børn i sproglige vanskeligheder

Fra 2015-4 Sprogstimulering af børn i sproglige vanskeligheder

kr.40.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Lektor og konsulent ved Sprogin, Helle Iben Bylander og lektor og konsulent ved Sprogin, Trine Kjær Krogh

    Sprogstimulering af børn i sproglige vanskeligheder

    I dagtilbuddene tilbydes screening af 3- og 5-åriges sprog, og på skolerne er der adgang til læsevejledere og et generelt fokus på elevers sprog- og læsetilegnelse.

    Men hvad med de børn, som er i sproglige vanskeligheder og tilbydes specielle pædagogiske tiltag, enten i alment regi eller i specialbørnehaver og skoler? Hvordan fokuserer vi på deres sproglige udvikling, og hvordan arbejder vi med deres sprogtilegnelse?

    Denne artikel tager udgangspunkt i en undersøgelse af pædagogiske stimuli til børn i sproglige vanskeligheder. Forfatterne fortæller om begrebet MLU, som bruges til en specifik beskrivelse af børns sprog, og de giver en generel indføring i sprogunderstøttende strategier.

    Trine Kjær Krogh og Helle Iben Bylander beskæftiger sig begge akademisk med børns sprogtilegnelse, og Trine Kjær Krog er mor til Sebastian, som har autisme. Trines og Sebastians egne erfaringer bruges illustrativt i artiklen.