Fra 2016-2 Kan diagnoser være retningsgivende for pædagogisk psykologisk intervention? – Et inklusionsperspektiv
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Bo Hedegaard Jacobsen, cand.psyk.aut., chefpsykolog på behandlingsskolerne Kompasset/Pilelygård/Pilen, og Henrik Skovlund, cand.psych., Ph.d., lektor på Danmarks Institut for uddannelse og Pædagogik (DPU)
Kan diagnoser være retningsgivende for pædagogisk
psykologisk intervention?
– Et inklusionsperspektiv
I denne artikel undersøger vi muligheden for at drage pædagogiske konsekvenser af diagnoser som indlæg i debatten om inklusion af børn med psykiatriske diagnoser i folkeskolen.
Med udgangspunkt i kvalitative interviews af pædagogmedhjælper, specialpædagoger og speciallærer, som arbejder med diagnosticerede børn inden for samme organisation, afdækkes ideologer og strategier, som præger de professionelles omgang med diagnosticerede børn i den pædagogiske praksis.
I empiriske fund vises eksempler på, hvordan modstridende diagnoseforståelser kan eksistere indenfor en og samme praksis.
Efterfølgende diskuteres forholdet mellem diagnose accepterende og diagnose kritiske opfattelser i henhold til folkeskolereformens ambitioner om inklusion af diagnosticerede børn.
Der tilstræbes et ideologisk kompromis mellem de modstridende orienteringer som udgangspunkt for en mulig inklusion af diagnosticerede børn i folkeskolen, dog betinget af, at der følger ressourcer til at implementere ideologien i praksis.