Fra 2016-5 Specialpædagogikkens bidrag til udviklingen af inkluderende læringsmiljøer
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Dorte Risum Lauridsen, ergoterapeut og master i specialpædagogik, specialskolen Storåskolen afd. Måbjerg, Holstebro Kommune
Specialpædagogikkens bidrag til udviklingen af inkluderende læringsmiljøer
Inklusion er fortsat på dagsorden i 2016, men må betragtes med nye øjne.
Inklusion bør ses i et moderat perspektiv i stedet for udelukkende en ideologisk version. Et moderat perspektiv hvor viden om elevens funktionsnedsættelse kobles til læring og læringsmiljø, hvilket specialskolen tilsyneladende er særlig god til.
I Holstebro Kommune har man taget en række konsekvenser af, at almen- og specialpædagogik ikke kan adskilles, hvorfor de på organisatorisk og politisk niveau har gjort det muligt at gøre viden fra specialskolen tilgængelig i almenskolen.