Fra 2017-1 Øget tilstedevær – et AKT- og inklusionsprojekt på Tønder Grundskole
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Joan Schmidt, Lis Blaabjerg og René Kristensen
Øget tilstedevær – et AKT- og inklusionsprojekt på Tønder Grundskole
Hvad sker der, når en skole flytter fokus til ”tilstedevær” i stedet for fravær?
Tønder Grundskole indledte i 2016 et samarbejde med lektor ved UC Lillebælt Rene Kristensen om et projekt, som med udgangspunkt i en socialkonstruktionistisk tilgang undersøgte og igangsatte effektfulde handlemuligheder forankret i den lokale praksis.
AKT-teamet interviewede praksiseksperter – børn og voksne – om de lokale virkeligheder og drømme, og interviewene dannede efterfølgende grundlag for en fælles pædagogisk procesdag og teambaserede ”miniprojekter,” der satte skolens team i gang med mange nye tiltag med udgangspunkt i egen praksis.
Projektets arbejdsformer falder lige i tråd med anbefalingerne i ministeriets ”Inklusionseftersyn” fra maj 2016.