Fra 2017-3/4 Inklusion af børn med psykiatriske diagnoser – hvor skal vi hen?
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Henrik Skovlund, Cand.psych., Ph.D.
Inklusion af børn med psykiatriske diagnoser – hvor skal vi hen?
I dette festtidsskrifts ånd, vil jeg for en gang skyld tillade mig at bryde med de gængse akademiske rutiner, delvist ved at benytte aktiv jegform gennem artiklen, og delvist ved at indlede med et personligt narrativ som motivation for artiklen.
Formålet med artiklen er at opsummere det arbejde, jeg hidtidigt har gjort i den specialpædagogiske
ånd, der har præget min tid som deltager i Susan Tetlers specialpædagogiske forskningsprogram, ikke mindst som tak for de inspirerende år, der i høj grad har givet min egne forskningsinteresser
retning og formål.
I artiklen vil jeg beskæftige mig med mit hovedområde, nemlig inklusionen af børn med psykiatriske diagnoser såsom ADHD og Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF).
Hovedspørgsmålet er, hvor specialpædagogikken og almenpædagogikken skal hen med disse børn, hvis det er deres inklusion i almene uddannelsesfællesskaber, som skal fremmes, og
ikke deres eksklusion fra netop disse fællesskaber.