Fra 2019-3 Drama og unge med autisme
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Britt Stenderup Pedersen, pædagog og master i Autism (Children) fra Birmingham University og Melanie Lynghøj Sørensen, pædagog og master i specialpædagogik fra Aarhus universitet
Drama og unge med autisme
Drama kan styrke unge med autismes personlige og sociale forudsætninger.
De fire sidste år har den særligt tilrettelagte uddannelse STU 4 under Lyngåskolen, et specialpædagogisk undervisningstilbud for unge med autisme og ADHD, anvendt drama som læringsform.
Målet har været at arbejde med de unges personlige og sociale handlemønstre, handlestrategier og klæde dem på til at kunne takle hverdagsudfordringer.
Undervisningen er baseret på vores mangeårige praksiserfaring og viden om børn og unge med autisme, national og international forskning om specialpædagogik fra vores masteruddannelser samt erfaring og viden om drama og æstetiske læreprocesser.
Resultaterne af undervisningen er tydelige at spore. De medvirkende unge bliver mere fleksible og bedre til at håndtere sociale sammenhænge.