Fra 2019-4 Carol Dwecks mindset teori
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Anette Lind, underviser, kandidat i pædagogisk psykologi
Carol Dwecks mindset teori
Carol Dwecks mindset teori har vundet udbredelse igennem de senere år, i et sådant omfang, at begrebet ”mindset” eller ”tankesæt”, ”udviklende mindset” og ”fastlåst mindset” er blevet daglig tale hos fagprofessionelle i almen og specialpædagogisk
praksis.
På folkeskoler, der arbejder med inklusion, og på specialskoler og i specialklasser, møder vi plancher, der med ord, figurer og smileys anviser forskellige ”mindset”, og der tales med eleverne om, hvilken tilgang de bør indtage.
I denne artikel vil jeg med empirisk afsæt fra kursusmateriale i Synlig Læring, der anvender teorien, videoklip fra en skoles praksis, plakatplancher og deres anvendelse i skolens praksis analysere og diskutere teorien, hvor mit udgangspunkt er at undersøge, hvilket mulighedsrum teorien i praksis tilbyder børn, og hvilke mulige konsekvenser anvendelsen kan få.
Endelig analyserer og diskuterer jeg selve teoriens fundament, og Dwecks egne refleksioner over kendte problematikker med teorien.