Fra 2021-3 Lærerens rolle på FGU – individuel tilpasning, omsorg og improvisation i et nyt pædagogisk landskab
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Lise Bjerg Mølgaard, adjunkt og Tobias Kidde Skov adjunkt VIA University College
Lærerens rolle på FGU – individuel tilpasning, omsorg og improvisation i et nyt pædagogisk landskab
Denne artikel vil tage udgangspunkt i undervisningen på de nye FGU institutioner.
Med afsæt i indsamlede fortællinger fra FGU-lærere, vil artiklen undersøge, hvordan man kan
forstå lærerens rolle i undervisningen.
Det er artiklens antagelse, at en FGU undervisningspraksis er mere kompleks og om sig gribende, end den måde undervisningen er beskrevet på fra reformens side.
Artiklen vil først redegøre for det empiriske og forskningsmæssige grundlag, som er fortællinger fra FGU-lærere.
Herefter udpeges to temaer fra vores data, som hver især indfanger nogle konkrete særligheder i forståelsen af lærerens rolle. Disse særligheder understøttes af forskellige citater fra lærernes fortællinger samt af et pædagogisk teoretisk og et forskningsmæssigt grundlag.
Artiklen vil til sidst komme med bud på, hvad der kendetegner lærerens rolle og deraf argumentere for en måde at
forstå og kvalificere beskrivelsen af lærerens rolle i undervisningen på.