Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra 2021-4 Undervisning og vejledning af depressionsramte studerende

Fra 2021-4 Undervisning og vejledning af depressionsramte studerende

kr.40.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Simon Nørby, cand.psych., ph.d., lektor i kognitionspsykologi
    Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

    Undervisning og vejledning af depressionsramte studerende

    Depression karakteriseres ved blandt andet forsænket stemningsleje, manglende evne til at opleve glæde og nedsat energi.

    Det er en lidelse, der er udbredt blandt børn og unge, og undervisere samt vejledere vil ofte
    komme i kontakt med depressionsramte studerende.

    Den primære indsats over for lidelsen forestås bedst af klinisk uddannede professionelle såsom psykologer, men undervisere og vejledere kan med fordel kende til og forholde sig til lidelsen.

    Det er især tilfældet, fordi depression ofte er knyttet til lavt selvværd, mindsket motivation og
    kognitive vanskeligheder, altså fænomener der er af direkte betydning for evnen til at tilegne sig ny viden og lære.

    Det kan eksempelvis have stor betydning, at en underviser ikke fejltolker fraværende motivation hos en depressiv studerende som manglende vilje til at engagere sig.

    Nærværende artikel overvejer, hvordan depression påvirker undervisningsparathed og læring, samt kommer med forslag til, hvordan man bedst muligt er opmærksom på og støtter en studerende med depression.