Fra 2022-3 Det negerede rum
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Mark Thornberg, ph.d.-studerende i social interaktion med rollespil, løst
tilknyttet Institut for Design og Kommunikation ved SDU i Kolding
Det negerede rum
Børn har lettere ved at koncentrere sig om at følge med i fortællinger med små regnestykker, hvis de får lov til at spille papirrollespil med en pædagog i deres skolefritid.
I en specialskole blev den sociale interaktion med deres underviser optaget, og en transskription blev brugt til en interaktionsanalyse af en undervisningssekvens, hvor en af børnene skulle bruge sine terninger til at slå over en bestemt talværdi for at lykkes med en handling i rollespillet.
I analysen undersøges rollespillet som en behavioristisk form for klasseledelse, hvor man skal markere for at få ordet, og der fokuseres på et af de sidespring, børnene laver, når de bliver overset af spillederen og de andre børn i spillegruppen. Analysen viser, at børns sidespring er en sociokulturel ressource, som skal inddrages i spilundervisningen ved at spørge ind til deres tegn på læring.