Fra 2022-4 Kunstpædagogiske mødeøjeblikke mellem børn og voksne – et perspektiv med theraplay
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Martin Hoffmann lektor, Ph.d. og Merete Sørensen, docent, Ph.d., Professionshøjskolen Absalon
Kunstpædagogiske
mødeøjeblikke mellem
børn og voksne
– et perspektiv med theraplay
Denne artikel undersøger, hvorledes børn og voksnes mødeøjeblikke i kunstpædagogiske praksisser kan forstås med baggrund i theraplay.
Artiklen udspringer af det nationale forskningsprojekt: LegeKunst, der undersøger, hvordan leg og dannelse kan fremmes gennem børns møde med kunst og kultur. Det empiriske materiale er indsamlet i foråret 2022 på et kunstmuseum og en billedkunstskole.
I artiklen præsenteres tre forskellige kunstpædagogiske praksisser på kunstmuseet, hvor relationen mellem barn og voksen undersøges med baggrund i teorier om leg, børns aktørskab og theraplay. Artiklen viser, at den voksnes omsorg og spejling med mimik, gestik og kropssprog i en legende relation, kan understøtte udsatte børns ligeværdige deltagelse og inklusion i de kunstpædagogiske praksisser. Den kunstpædagogiske praksis foregår i en voksenstyret struktur, der skaber muligheder for, at den voksne kan udfordre og støtte barnet på en passende måde i forhold til barnets
behov, udviklingsmuligheder og aktørskab.