Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra 2022-4 Lærermanglen vokser. Hvad kan der gøres? Måske har lærerne brug for assistenter?

Fra 2022-4 Lærermanglen vokser. Hvad kan der gøres? Måske har lærerne brug for assistenter?

kr.40.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Frans Ørsted Andersen, Associate Professor Ph. D, DPU, Aarhus Universitet

    Lærermanglen vokser.
    Hvad kan der gøres?
    Måske har lærerne brug for assistenter?

    Artiklen tager udgangspunkt i det igangværende dansk-svensk-tyske forskningsprojekt, ’WATSup’ (What About Teacher Shortage?), der sætter fokus på lærermangel i de tre lande.

    Et særligt problem herhjemme er manglen på personale med specialpædagogiske kompetencer. Vi ser også, at flere og flere danske folkeskoler ansætter uuddannede i lærerstillinger. Det kan ramme de sårbare elever og specialpædagogikken ekstra hårdt.

    De foreløbige undersøgelser i WATSup projektet peger på, at det kan blive vanskeligt at komme den stigende lærermangel til livs, selvom fx forskellige introordninger (’induktion’) såvel som brug af tolærerordninger (’co-teaching’) og andre tiltag for nyuddannede lærere (’følordninger’) godt kan have en positiv effekt. Men de foreløbige undersøgelser antyder også, at det måske ikke er nok.

    Problemet er nemlig, at lærermanglen måske skal ses som led i en større samfundsmæssig bevægelse, hvor professionsuddannelser, der fører til de almindelige job i ’velfærdssamfundets maskinrum’ (som fx lærer, pædagog
    og sygeplejerske), i stigende grad bliver anset som mindre attraktive.

    Forfatteren peger derfor på behovet for at gentænke og genbesøge de ellers nærmest glemte men succesfulde forsøg med ’lærerassistenter’, der fandt sted over hele landet for ca. 10 år siden.