Fra nr 2023-1 Helhedsorienteret undervisning på FGU
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Johanne Grøndahl Glavind, forskningsleder, program for uddannelseskvalitet, professionspolicy & praksis, VIA University College
Ane Wolfsberg, Special konsulent, VIA Uddannelsesakademi
Helhedsorienteret undervisning på FGU
Denne artikel undersøger, hvordan helhedsorienteret undervisning skal forstås på FGU. Det er et krav, at undervisningen skal være helhedsorienteret, men hvad vil det sige? Hvilke helheder skal undervisningen rette sig imod, og hvad skal udgøre dele?
Med teoretisk afsæt i Karen Borgnakkes analyseramme for evalueringsforskning af uddannelsesindsatser følges visionen
fra ide til praksis gennem en sammenlignende analyse af Børne- og Undervisningsministeriets beskrivelser af helhedsorienteret undervisning og FGU-læreres forståelser af begrebet. Baseret på analysens fund udvikles afslutningsvis rummelige modeller, der illustrerer forbindelsen mellem helheder og dele i helhedsorienteret undervisning.