Fra nr 2024-1 En neuropædagogisk tilgang udvikler specialpædagogikken Fra konsekvens til relation
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Af Anni Mortensen, lektor, ph.d. Neuropædagogisk Kompetencecenter, pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCN og Charlotte Thomsen, lektor, Neuropædagogisk Kompetencecenter, pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen UCN
En neuropædagogisk tilgang udvikler specialpædagogikken
Fra konsekvens til relation
Magtanvendelser i specialklasserne på en skole var årsagen til, at man fra ledelsen besluttede at efteruddanne skolepædagoger og lærere i neuropædagogik.
Ønsket var, at lærere og skolepædagoger (i artiklen forkortet til LOS) med udgangspunkt i den neuropædagogiske viden ville kunne erhverve sig nye tilgange og pædagogiske værktøjer, der kunne erstatte brugen af magtanvendelse, og et ønske om at ændre mindset og den pædagogiske tilgang i det hele taget.
Et Design-Based Resarch projekt blev iværksat i samarbejde med ledelse og medarbejdere, og i en periode over 5 år har der været undervisning og sagssupervisioner for medarbejdere og ledelse.
En kulturændring fra konsekvens til relations- og ressourceorienteret tilgang på eleverne kræver et vedholdende og utrætteligt engagement og motivation for at få ændret pædagogikken.
Og det er ikke kun synet på eleverne der har ændret sig – synet på kollegaerne og teamsamarbejdet har også profiteret af en neuropædagogisk tilgang.