Forside » Køb tidsskrifter og artikler » Fra nr 2024-2 Skolefravær og fraværsstrategier – et fælles ansvar?

Fra nr 2024-2 Skolefravær og fraværsstrategier – et fælles ansvar?

kr.40.00 kr.

Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb

    Kit Stender Petersen Lektor, Ph.d. Professionshøjskolen Absalon og Ditte Dalum Christoffersen Freelance, Ph.d.

    Skolefravær og fraværsstrategier
    – et fælles ansvar?

    Med udgangspunkt i en diskursanalyse af skolers fraværsstrategier undersøges der, hvordan ansvarsfordelingen mellem skole og hjem fremstilles, hvilke positioner der tilbydes eleverne, og hvordan de tages op.

    Diskursanalysen viser, hvordan forældre, lærere og elever positioneres i forhold til ansvar og hvordan der sker en bevægelse fra fravær som et fælles ansvar i strategiernes forebyggende dele, til mere kategoriske og individuelle ansvarsfordelinger i strategiernes indgribende dele.

    Ved at anvende Hegels mester-slave-forhold som metafor, illustreres den magtdynamik, der eksisterer mellem skole og hjem i relation til skolefravær, og hvordan skolen og dens fagfolk kan anskues som ’mestrene’, der har autoritet til at intervenere, mens elever og forældre bliver dem, som er underordnede og skal rette sig efter skolens forventninger.