Fra nr 2024-3 Et fælles sprog for børns færdigheder – Og hvordan det skaber trivsel og udvikling
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Jens Wilbrandt er autoriseret psykolog med speciale indenfor kognitions- og læringspsykologi. Simon Wilbrandt er psykolog ved Neuroguide. Han har specialiseret sig inden for børn og unges udvikling og trivsel
Et fælles sprog for børns færdigheder
– Og hvordan det skaber trivsel og udvikling
Artiklen tager udgangspunkt i den kendte vending ”se bagom barnets adfærd”.
Men der kan være mange typer af årsager til børns adfærd, og en af de vigtigste er barnets grundlæggende færdigheder.
Hvis vi forstår børns grundlæggende færdigheder, hjælper det os nemlig til pædagogisk relevante handlinger – både når det kommer til at justere konteksten og når det kommer til at understøtte barnets udvikling.
Artiklen dykker herefter ned i betydningen af et fælles sprog for grundlæggende færdigheder, og hvilke krav sådan et sprog skal leve op til for at være pædagogisk anvendeligt og handlingsrettet.
Som et eksempel på et velfungerende sprog præsenteres dele af Den Kognitive Færdighedsmodel.
Igennem artiklen tages udgangspunkt i en case med Lasse på 10 år, som har det svært i skolen, men bliver hjulpet af de voksnes pædagogiske fokus på færdigheder frem for adfærd og diagnose.