Fra nr 2024-3 Kan viden åbne døre? – Om nytten af screening som socialfagligt redskab i arbejdet med børn i anbringelser
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Af Charlotte Bredahl Jacobsen og Sofie Danneskiold-Samsøe, henholdsvis forskningsleder og lektor ved Institut for Socialrådgiveruddannelse, Københavns Professionshøjskole
Kan viden åbne døre? – Om nytten af screening som socialfagligt redskab i arbejdet med børn i anbringelser
Screeninger er på vej ind i det socialfaglige arbejde. Hvad kommer det til at betyde?
I denne artikel giver vi et bud, idet vi undersøger, hvad der sker, når familieplejekonsulenter tager nye screeningsredskaber i brug i deres arbejde med at vurdere trivsel og læring hos børn anbragt i pleje.
Mere konkret undersøger vi, hvordan to screeningsredskaber er rejst fra andre faggrupper og ud til familieplejekonsulenter i otte kommuner, som har omformet dem, forhandlet deres værdi og i sidste ende gjort dem nyttige i deres socialfaglige arbejde.
Analysen viser, at den nye screeningspraksis giver faggruppen adgang til viden, der tidligere ikke har tilhørt dem.
Artiklen understreger, at erfaringer fra pilotforsøg, som det vi her rapporterer fra, kan bidrage med væsentlig viden om, hvordan screeninger kan blive værdifulde i en socialfaglig praksis.