Fra nr 2024-4 Forældreperspektiver på skolefravær
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Kit Stender Petersen Lektor, Ph.d. Professionshøjskolen Absalon og Ditte Dalum Christoffersen Freelance, Ph.d.
Forældreperspektiver på skolefravær
I denne artikel analyseres forældres perspektiver på deres børns skolefravær gennem opslag fra Facebook-grupper, hvor forældre deler deres bekymringer med hinanden.
Den teoretiske ramme for analysen er diskursanalyse, inspireret af Michel Foucault. Gennem denne ramme undersøges de diskurser, der præger forældrenes samtaler om skolefravær, og hvordan disse påvirker forståelsen af fænomenet.
Artiklen er struktureret i to dele: først gennemgås det teoretiske og empiriske grundlag, hvorefter tre centrale temaer udforskes. De tre tematiske nedslag er: (1) ansvarliggørelse af skolefraværet og de tilhørende diskursive logikker, (2) diagnoser som hjælpestrategi og (3) skolen som den eneste accepterede deltagelsesmulighed for børn i alderen 6-16 år.
Artiklen peger på, hvordan disse diskurser kan forme både forældres forståelse af skolefraværet og deres strategier for at håndtere det.