Fra nr 2024-4 Samvittighedens stemme i pædagogiske relationer
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Af Benedicte Madsen, lektor emeritus, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
Samvittighedens stemme i pædagogiske relationer
Benedicte Madsen kombinerer K.E. Løgstrups eksistensfilosofi, Boje Katzenelsons evolutionspsykologi og sin egen kommunikationsteori i et særligt blik på moralens og samvittighedens rolle i pædagogiske relationer i forhold til børn og unge.
Centrale begreber er suveræne livsytringer, etiske fordringer, mentale programmer og indersidemoral. Desuden modstilles to vigtige processer, dels videredannelsen af evolutionsskabte egenskaber og dels socialiseringen til samfundets traditioner, værdier og kundskaber.
Sidst i artiklen berøres nogle af omkostningerne ved ikke at turde eller ikke at kunne følge samvittighedens indre stemme.
Formålet er at bidrage til en bredere og dybere forståelse af det værdifulde mentale gods, som vi mennesker er skabt med.
Denne evolutionære arv forankrer hver enkelt af os som natur og danner modvægt mod tidens udbredte relativisme og accelererende foranderlighed.