Fra nr 2025-2 Veje til inklusion: Elevperspektiver som nøglen til et bedre skolemiljø
kr.40.00 kr.
Du downloader pdf af tidsskriftet ved køb
Frida Poulsen, ph.d., adjunkt ved Pædagogisk Fakultet, Færøernes Universitet
Veje til inklusion: Elevperspektiver som nøglen til et bedre skolemiljø
Denne artikel præsenterer empiriske fund fra et kvalitativt studie af inklusion i den færøske folkeskole med særligt fokus på elevernes erfaringer og perspektiver. Med udgangspunkt i Farrells (2004) fire kriterier for inklusion – tilstedeværelse, deltagelse, accept og læring – og gennem anvendelsen af situationel analyse undersøger artiklen, hvordan elever oplever skolens arbejde med inklusion, og hvilke barrierer og potentialer de selv identificerer i udviklingen af inkluderende skolemiljøer.
Færøerne udgør i denne sammenhæng en særlig case, idet inklusion hverken er eksplicit forankret i lovgivning eller i praksis. Dette medfører, at arbejdet med inklusion ofte fremstår vilkårligt og afhænger af individuelle aktørers forståelser frem for fælles skolepolitiske målsætninger. Gennem interviews og deltagerobservationer af 26 elever afdækker studiet, hvordan manglen på klare strukturer og strategier særligt udfordrer elever, der befinder sig i overgangs- og gråzoner mellem almen- og specialpædagogiske tilbud.
Artiklen viser, at specialpædagogiske foranstaltninger – hvis de ikke tænkes sammen med fællesskab og faglig udvikling – risikerer at reproducere eksklusion snarere end at modvirke den. Artiklen argumenterer for, at elevernes erfaringer bør indgå som centralt vidensgrundlag i udviklingen af inkluderende skolemiljøer og peger på nødvendigheden af at gentænke forholdet mellem almen- og specialpædagogik i lyset af elevernes egne perspektiver.

